ISHIKAWA Mao

Red flower : the women of Okinawa

Session press

New York, 2017

bibliothèque insulaire

   
Autour du Japon
parutions 2017
Red flower : the women of Okinawa / Ishikawa Mao (photography and text) ; translation by Jun Sato. - New York : Session press, 2017. - 112 p. : ill. ; 33 cm.
ISBN 978-0-692-81744-5
NOTE DE L'ÉDITEUR : Red Flower, The Women of Okinawa, is the first United States monograph by Okinawan photographer Mao Ishikawa. Red Flower consists of 80 b/w photographs that date from 1975 to 1977 in Koza and Kin, Okinawa, primarily from Ishikawa’s first book Hot Days in Camp Hansen by A-man Shuppan in 1982, but it also includes unpublished work from the same period. Red Flower exhibits Ishikawa’s celebration of the courageous and honest lives of women she met and befriended while working at military bars at a time when social and political tensions between the US and Japan were on high alert. It consists of five chapters of pictures, followed by her essay dedicated to the publication : girls gossiping about boys, working at bar, meeting their boyfriends at home, enjoying themselves at the beach, and their children for the future of Okinawa. Red Flower is the pivotal work for Ishikawa, since it marks the starting point of her subsequent long career as a photographer.
     
Ishikawa Mao : Red flower, the women of Okinawa (2)
Her attendance of Shomei Tomatsu’s class at Workshop photography school in spring 1974 seems to have had a strong influence on her style ; their close association as friends and teacher/student continued till his death in 2012. Martin Parr identifies her work as " post-Provoke " in The Photobook: A History Volume III (p. 90), observing the strength of her photography is charged by its directness and rawness, in contrast to the stylized symbolism preferred by the previous generation of Provoke photographers. Most importantly, it is crucial to note that her work is often delivered from the result of her pure pursuit of her subject matter. Especially for this particular project, Ishikawa’s engagement to the subject was enormous ; she worked as a server at the bars along with the other girls and had relationships with boys she met there for two years. Thus, her personal involvement enables her to capture the actual events and scene without theorizing or romanticizing. In Red Flower, Ishikawa reveals her very honest personal documentary in all sincerity, while still maintaining enough detachment from the subject to be able to perfectly capture the scenes with her sharp eyes.
GILDAS VENEAU : C’est avec [des] clichés pris dans sa ville natale que la photographe japonaise Mao Ishikawa débuta sa carrière. De 1975 (elle a alors 22 ans) à 1977, tandis que la guerre du Viêt-Nam s’achève, elle est employée dans des bars fréquentés exclusivement par des soldats noirs-américains de la base d’Okinawa, avec lesquels elle ne tarde pas à nouer des liens. Encore aujourd’hui, du fait de sa position géographique à équidistance du continent asiatique et du Japon, Okinawa reste un poste militaire stratégique. C’est en partie en réponse à l’histoire douloureuse de cette « porte militaire du Sud » que Mao Ishikawa a photographié le quotidien de sa vie avec ses amis américains et ses compagnes japonaises barmaids.

Chambres, bars, plages et coins de rue sont les lieux de portraits hâtivement posés, comme en léger déséquilibre, et les terrains de capture en vol de moments d’intimité alcoolisée, amoureuse, pensive ou rigolarde. Entremêlement de sourires, de gestes et de regards, il n’est guère d’images au fil des pages rythmées comme un morceau de cool jazz où ne s’esquisse une danse, un jeu, où ne se côtoient l’excitation, puis des instants de relâchement élégant qui disent, aussi, toute la fugacité de la parenthèse pour cette petite bande.

En tous les cas, il s’agit dans ces clichés du lien étroit et profondément bienveillant unissant les modèles entre eux, et ceux-ci à leur portraitiste. Ishikawa s’affirme de la sorte en tant que photographe, femme et japonaise, dans un environnement qui ne l’attendait pas forcément ainsi. La douceur du noir et blanc déplace la question des frontières, de l’appartenance ethnique, la misère de ces héros de quelques jours, et la gravité du moment historique, dans une brume qui doit autant à la fumée des cigarettes et à la tendresse du souvenir.

Commentaire mis en ligne par la Maison Européenne de la Photographie à l'occasion de la parution de Hot days in Okinawa en 2013.
COMPLÉMENT BIBLIOGRAPHIQUE
  • Ishikawa Mao, Higa Toyomitsu, « Atsuki hibi in Kyanpu Hansen !!  [Hot days in camp Hansen !!] », Okinawa : Aaman Shuppan, 1982
  • Ishikawa Mao, « Hot days in Okinawa », Tokyo : Foil, 2013
  • Lou Baudillon Coutet, « Ishikawa Mao, photographe d'Okinawa », Paris : L'Harmattan (Histoires des idées et des arts), 2021

mise-à-jour : 20 mai 2021
Ishikawa Mao : Red flower, the women of Okinawa
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